OGG Vorbis
Pokud se vám zdá název tohoto formátu jaksi neurčitě povědomý, patrně jste již četli některou z knih Pratchettovy série Úžasná Zeměplocha. Druhá část názvu se opravdu odvíjí od exkvizitora Vorbise z Malých bohů a ačkoli první by se mohla zdát založená na jméně Stařenky Oggové, není tomu tak.
Označovat Ogg Vorbis za formát však není zcela akurátní. Samotný formát je právě Ogg, který slouží jako kontejner pro data kódovaná kodekem Vorbis. Stejně tak může osahovat video kódované pomocí kodeku Theora, nebo audiokodekem Speex sloužícímu především pro přenos řeči v reálném čase.
Kodek Vorbis byl vyvinut neziskovou organizací Xiph.Org Foundation jako konkurence a alternativa MP3, poté co roku 1998 Fraunhofer oznámil zpoplatnění licencí svého formátu. Hlavním úkolem tedy bylo vyvinout open-source kodek nezatížený licenčními právy softwarových patentů, avšak podařilo se mnohem více. V porovnání se "starým" MP3 má Vorbis lepší poměr komprese/kvalita - stejné subjektivní zvukové kvality dosahuje už při 2/3 datovém toku a značně tak přispívá k úspoře paměti. Například MP3 o toku 128kbps zní prakticky stejně jako ogg o 96kbps. Co se týče nižších i vyšších datových toků, Vorbis si zpravidla vede lépe než ostatní komerční kodeky.
Zpočátku samozřejmě bránila rozšíření oggů malá podpora ze strany výrobců přehrávačů (jak SW tak HW). Dnes však již mnoho z nich oggy nativně podporuje, nebo je podpora k dispozici ve formě pluginů. Stejně tak byl a stále je trnem v oku společnostem jako Microsoft nebo Apple, které dosud odmítají do svých přahrávačů ogg nativně zakomponovat a dokonce se jeho rozšíření snaží aktivně bránit, jako v případě vehementního Microsoftího prosazování ochrany DRM.
Ačkoliv se budoucnost Ogg Vorbis může zdát růžová, někteří skeptici vidí právě v rozšířenosti a oblíbenosti formátu jeho možný konec. Podpora ze strany velkých koncernů jako Samsung nebo iRiver a časté užívání například v počítačových hrách, láká potenciální vlastníky licencí, kterými by se dalo používání formátu svázat.