Stejně jako gurmáni běžní existují i gurmáni hudební. Pro ty nejextrémnější (a nejmovitější) audiofily je sousloví "digitální kvalita" hrubou nadávkou. Nedají za nic na světě dopustit na svůj monstrózní gramofon se zlatou přenoskou a diamantovým hrotem zasazený pro lepší odrušení okolního chvění do půltunového žulového bloku vystlaného výběrovými zrnky saharského písku. Málokomu nás se však naskytne příležitost moci si dovolit podobný skvost v ceně menšího rodinného domku.
Naštěstí i pro nás méně obdařené potřebným kapitálem a volným prostorem vždy existovaly alternativy, ať už v podobě levnějších a méně rozměrných gramofonů, později všemožných páskových přehrávačů a v posledních dvou desetiletích i digitálního záznamu a reprodukce.
Právě posledně jmenovaný fenomén a zvláště pak jedna jeho oblast vnesly do oblasti audiotechniky možná největší revoluci od dob Edisonova fonografického válečku. Onou oblastí je komprese digitálního signálu. Jedná se o oblast poněkud rozporuplnou - jedněmi zatracovaná, druhými vzývaná jako požehnání - jako vše má svá pro i proti. A právě o nich, stejně jako o principech a historii audiokomprese si kladou za cíl informovat vás tyto stránky.