WMA
Formát Windows Media Audio byl původně navržen v dílnách Microsoftu jako náhrada MP3. Za nativní implementaci do Windows by totiž MS musel platit Frauenhoferu tučné licenční poplatky a proto mu stálo za to, vyvinout si raději vlastní formát. Verze až do 8 včetně byly však šity horkou jehlou a podle toho také vypadaly – S formáty jako Ogg nebo MP3 se nemohly kvalitativně rovnat. Narozdíl od předchozích verzí algoritmu lze však devátou a vyšší verzi srovnávat s nejvyspělejšími kodeky. Dokáže nabídnout volitelné dvouprůchodové kódování, možnost bezztrátové komprese i vícekanálové kódování. WMA soubory jsou téměř výlučně v kontejneru ASF a mají příponu .asf nebo .wma.
K fomátu WMA neexistuje otevřená specifikace, existuje tedy pouze jediný použitelný enkodér, který je integrovaný ve Windows Media Player a tím těsně spjat s platformou Windows. Tento formát je tedy všude jinde téměř nepoužitelný (kromě přehrávání). Není možné nikterak obšírněji nastavit CBR ani ABR, pouze VBR, veškeré nastavení se odehrává pouze v rámci několika pevných profilů. Přehrávače běžící na Windows s tímto formátem problémy nemají, kodek mají přímo integrovaný ve Windows (resp. ve Windows Media Playeru), přehrávače na ostatních platformách obvykle vyžadují pluginy.
Co se týče podpory ze strany výrobců hardware, je na tom WMA velmi dobře. Nejspíš díky obchodním „tlakům“ je WMA velmi rozšířený formát především u přehrávačů hudby a DVD přehrávačů.